باران کابل

 همکاری با دیده بان افغانستان /مجله حقیقت ارگان نشراتی دیده بان افغانستان،http://watchafghanistan.org هر کسی که علاقه مند باشد می تواند فایل PDF مجله حقیقت را دانلود کند.

 باران بارید و کابل را زنده کرد/ عصر روز دوشنبه / کابل 31 آگست 2009- 9 سنبله 1388/ مانند سطح آرام برکه می مانی که ناگهان باران ادامه مطلب

علی پیام / مقاله "بررسی موافقت نامه های بین الدولی عهد امانی" را مجله عدالت ارگان نشراتی وزارت عدلیه، مورخ جدی 1387 می توانید مطالعه کنید.

 علی پیام / تأملی روی شایستگی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان/ ادامه مطلب

 علی پیام/"تفسیر ماده 34 قانون اساسی افغانستان در پیوند باحق  آزادی بیان" مجله، عدالت ارگان نشراتی وزارت عدلیه، مورخ میزان 1387

علی پیام /ادبیات یاغی، ادبیات یاغی های علیه حکومت های استبدادی در افغانستان است. ادامه را اینجا بخوانید.

 علی پیام / مقاله "اطاله دادرسی در محاکم افغانستان" را در مجله عدالت ارگان نشراتی وزارت عدلیه مورخ دلو 1387 مطالعه کنید.

علی پیام / مقاله "تبیین روابط مسلمان افغانستانی با غیر مسلمان در پرتو قاعده نفی سبیل (با تکیه به ماده 29 قانون مدنی افغانستان)" در مجله عدالت مورخ حمل 1388 مطالعه کنید.

علی پیام / مقاله "بررسی تطبیقی حق رجوع مؤثر و مسؤولیت مدنی دولت" را در مجله عدالت شماره 75، مورخ ثور 1388 بخوانید.

 قسمت دوم مباحثه ایشان را با عنوان "انسان نو افغانستانی؛ انسان برامده از مدرنیته نیست!؟" در وبلاگ مسیر (وبلاگ محمد فهیم نعیمی) بخوانید.

 علی پیام/ آهای دزدی! دزدی! دزد مادوزی!- ادامه مطلب در اینجا

علی پیام/ مذهبی ترین های کشورم شبیه به لحاف و تشک یک نفره است (مرتبط با شایستگی های کاندیداتور ریاست جمهوری در وطن من) ... ادامه را در اینجا

علی پیام/ تازه های کتاب: کتابهای تازه نشر شده در کابل... در اینجا مطالعه کنید.

علی پیام/ مقاله تحقیقی "چگونگی وضعیت حقوق بشر در افغانستان در سال 1387"، نشر شده در ماهنامه حقوق بشر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شماره 1 حمل 1388، در اینجا بخوانید

علی پیام/ ادبیات موافقین و مخالفین قانون احوال شخصیه شیعه ها ایراد دارد- قسمت سوم و پایانی... ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.

علی پیام/ ادبیات موافقین و مخالفین قانون احوال شخصیه شیعه ها ایراد دارد/ قسمت دوم/ .... ادامه مطلب

وب نوشت من/ پیشنهاد مقرره طرزالعمل وبسایتها و وبلاگهای افغانستانیها ادامه مطلب

 علی پیام/ مدل انسان نو افغانستانی- قسمت٩ ادامه مطلب

علی پیام/ بیا خاکسترها را پس بزنیم! ادامه مطلب

علی پیام/ ادبیات موافقین و مخالفین قانون احوال شخصیه شیعه ها ایراد دارد (قسمت١) . ... ادامه مطلب

محمدعلی رحیمی/ معرفی و نقد کتاب حقوق اقتصادی زن (کتاب حقوقی علی پیام)... ادامه مطلب

علی پیام/ اعتبار سنجی وبلاگها و وبسایتها ... ادامه مطلب 

 تایپ داستان بلند "آبادی سنگ چیلی" به اینجا رسیده است. ادامه داستان

جشن گل بادام دایکندی (ارزگان شمالی) و یادی از نسخه خطی - کابل پرس

فصل گل بادام دایکندی (ارزگان شمالی)؛ جشن گل بادام ... ادامه مطلب

نقشه جغرافیایی بندر، مرکز ولسوالی سنگتخت-بندر ...  ادامه

با عالمان مؤلف افغانستانی؛ مصاحبه گونه ای با  ادامه مطلب

چارچوب روابط مسلمان افغانستانی با غیر مسلمان در پرتو قاعده نفی سبیل ادامه مطلب

اطاله دادرسی در محاکم افغانستان؛ ارائه راهکار ...  ادامه مطلب

نمایشنامه ژانر ادبی مهم ولی فراموش شده در کشور  ... ادامه مطلب

وظایف شاروالی در اسناد تقنینی افغانستان ...  ادامه مطلب

هنر؛ چشمه زاینده و دولت پاینده، اما ....  ادامه مطلب

بررسی تطبیقی پرونده کیفری دامی ین فرانسوی و عبدالخالق افغانستانی ادامه مطلب

مروری بر تاریخچه مجازات - قسمت1 ادامه مطلب

جلسه دفاعیه پایان نامه مقطع ماستری سید یوسف موسوی ادامه مطلب 

"مدل انسان نو افغانستانی" در بوته نقد، محمد فهیم نعیمی

حدیث نفس در هوای آزاد - نقد مدل انسان نو افغانستانی، قسمت دوم، محمد هدایت

دغدعه های تکراری- نقد مدل انسان نو افغانستانی، قسمت اول، محمد هدایت

حقوق دولت- قسمت٨ پایانی، (حق سهمگیری در اداره عمومی کشور)... ادامه مطلب

جلسه دفاعیه پایان نامه ماستری علی اکبر فیاض ادامه مطلب

مرگ بر منتقد، (بحث نظری پیرامون نقد ادبی) ادامه مطلب

یادنامه مرحوم استاد شیخ موسی کربلایی بندر (ره) ادیب بزرگ ادامه مطلب

در سوگ شهید محمد امین مظفری جنگانی ادامه

نقد هفتگی داستان در انجمن دمنه؛ کابل ... ادامه مطلب

نقشه جغرافیایی ولسوالی سنگتخت -بندر ... اینجا

به یاد داکتر رجبعلی اخلاقی بندر؛ شاعر و طبیب روستایی. ادامه مطلب

انفجار مجموعه داستان "آشار" در شهر انتحار کابل؛ ادامه مطلب

... و اما محمود جعفری؛ از چاپ کتابش تا تجدید کتابش. ... ادامه مطلب

 

 

 

/ 67 نظر / 3 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مالستانی

سلام بر استاد پیام خوش آمدی که باز آمدی! ولی حیف که نمی توانمت دیدن. راستی آنقدر جالب می نویسی که در یک زمان تمامی احساسات آدم را بر می انگیزد. اول به خنده می آورد، بعد باعث تعجب می شود، خشمگین می کند، ناراحت می کند، ...، کی می تواند جز استادنا پیام چنین نویسد. در ضمن شمارا در لیست وبلاگهای خود دارم ولی نمی دانم چرا به روز نمی شوید و بالا نمی آیید. مثل این است که همیشه در یک صفحه هستید و همان را ادیت می کنید ولی همیشه در قعر می مانید...، بله این هم از کرامات شیخ ما ست! و بعد التحریر! مواظب بحر یا ابحار کابل هم باشید، نگران غرق شدن شما هستم! بدرود و به امید دیدار

حمید

سلام استاد پیام خیلی دوست داشتم شما را بی بینم آمدم مشهد گفتند شما کابل رفتید . قرارملاقات ما وشما وبلاگ کاندیداهای جوان انصاری

یک کاربر

در مورد نوشته ادبیات یاغی شما یک نظر دارم - و آن طریقه نوشتن کلمات و جملات به شیوه هزاره گی است. من البته معتقدم که زبان هزاره گی یک لهجه نیست بلکه بنیاد زبان پارسی است که مردم جای های دیگر یاد کرفته اند و شکسته و بسته صحبت میکنند. به هر حال صرف نظر از این مساله طرز نوشتن هزاره گی نباید صرف -فونوتیکی- باشد بلکه باید صرف و نحو کلمات را نشان دهد. زبان هزاره ها یک ترکیب در انتهای کلمات دارد که در شیوه ملایی و کتابی آن را به شکل -ان- یا -ن- نوشته میکردند. اما تلفظ آن در حالت مجرد به شکل واو مجهول (بین "و" و "آ") و در حالتی که بعد از آن مصوت باشد "ن" آن تلفظ میشود. مثلا "لوران" طرز ملایی کلمه است که در حالتی که بعد از آن صامت باشد "لورو" خوانده میشود (ما لورو موروم) و در حالتی که بعد از آن مصوت باشد نون آن تلفظ میشود (لورون ی دیکندی). شما در نوشته تان لوروی دایکندی نوشته کرداید که مردم این رقم تلفظ نمیکنند. این یک قاعده است. من حتی احتمال میدهم که کلمه -کان- را که دیگران معدن معنا میکنند همان "کوه" باشد چرا که اکثر هزاره گان میگویند مثلا "کانی (با و

یک کاربر 2

مثلا "کونی (با واو مجهول) البرز" نه "کوهی البرز". قواعد مشابه در مورد کلمات منتهی به "ون" و "ین" وجود دارد که اینجا جای بحثش نیست. به هر حال اگر در مورد طرز نوشتار هزاره گی که -فونوتیک- صرف نباشد بلکه سیستماتیک باشد فکری شود بسیار خوب خواهد بود.

یک کاربر 3

در مورد ایکه چرا مثلا "لورون (با واو مجهول) را ملایان "لوران" نوشته کرده اند نظرم اینست که دلیل آن تفکیک آن از واو اشباعی بوده است - به خصوص با توجه به اینکه واو مجهول بین "و" و "آ" است و علامتی در الفبای ما برای آن نیست ملایان آن را در نوشتار به "ا" تقلیل داده اند. مثال های دیگری از این نوع تقلیل ها وجود دارد.

محمد هدایت

سلام رفیق امید که در کابل خوش بگذره مه هم با همان سرنوشت شما مواجه شدم. یعنی تازه خبر شدم که کسی همان معامله را یکی از مقالات بی سروته مه هم کده.

ناصر

سلام دوست عزیز وبلاگت واقعا عالیه خوشحال شدم از دیدنش خیلی عالی بود ! به ما هم سربزنی و نظر بدی خوشحال می شم ! و اگر با تبادله لینک موافقی خبر مون کن ! وبسایت دیگر ما بنام (** دنیای سورس و برنامه وی بی **) هست با لینک www.bia4vb.tk اگه با تباله لینک موافقی لینکمان کن و خبر بده اگر هم نیسی یه سر به ما بزن و یه نظر صادقانه بده و بعد اگه می خای برو آمدن شما به سایت ما مایه خوشحالی ما خواهید بود

غرجی

سلام ای عزیز. من مدتی کابل نبودم. وقتی امدم و پیامت را گرفتم برایت زنگ زدم اما کسی جواب نداد.

زاهدی

سلام استاد روزها و شب هایتان بارانی! باران در کوچه های خاکی کابل مصیبت است یا رحمت؟نمی دانم شاید هر دو. روز انتخابات هم خواندنی بود.خوب سیاسی شده اید .دلمان برای قصه خواندن تنگ است.[گل]

علی اکبرفیاض

استاد پیام عزیز سلام چه حال داری چند روز است ندیدام تورا گرچه که در شاری و در یک منطقه و یک کوچه باهم فاصله داریم ولی کارها در این شهر هم گریبانگیر بچه ها دیروز جمعه بچه های دیگر آمدند و توانستم خبرت را بگیرم به هر حال بودن در کابل هم خاطرات خودش را دارد شاید هم اکنون عازم به محل کار باشی موفق